La Marmotte – En fantastisk oplevelse

La Marmotte. Et af verdens hårdeste cykelløb med sine 175 km og +5000 højdemeter. Jeg har deltaget og gennemført løbet i 2015 og vil gerne dele min oplevelse med dig. Der skal nemlig ikke herske nogen tvivl om, at dette franske cykelløb er noget ud over det sædvanlige.

Dette indlæg henvender sig især til dig som overvejer at køre La Marmotte. I indlægget kan du nemlig læse om, hvordan jeg trænede op til løbet, erfaringer jeg har gjort mig og ikke mindst, hvordan jeg greb alt det praktiske an med overnatning, cykeltransport og lignende.

Hvad er La Marmotte?

La Marmotte er et efterhånden legendarisk cykelløb, der foregår i og omkring de franske alper. Løbet er på 175 km og indeholder mere end 5000 højdemeter. Bjerge som Glandon og Alpe d’Huez skal blandt andre bestiges, hvilket gør sværhedsgraden ekstra hård.

Besøg den officielle hjemmeside for La Marmotte

Cykelløbet har deltagere fra hele verden. Danmark er især stærkt repræsenteret hvert eneste år. Hvis du gerne vil give dig selv en stor udfordring og ikke mindst en oplevelse for livet, så er dette cykelløb uden tvivl noget for dig.

I videoen herunder kan du få en super fornemmelse af, hvad La Marmotte har at tilbyde.

Det fik jeg ud af at deltage i et af verdens hårdeste cykelløb

Det er ikke hver dag, at jeg cykler i 40 graders varme og drikker 17 liter vand i løbet af en cykeltur, men det var altså, hvad der skete d. 4. juli 2015.  La Marmotte 2015 bliver af mange betegnet som det hårdeste, mest krævende og ikke mindst varmeste løb i mands minde.

Dette kom da også til udtryk i form af de mange deltagere som måtte bukke under for varmen allerede tidligt i løbet. Jeg så flere som stod og kastede op i vejkanten, folk som havde smidt sig på vejen i skygge af træer og buske og andre ubehagelige situationer. Et par dage efter løbet læste jeg desværre, at en fyr fra Holland døde pga. overophedede organer. En mand som ellers var i god fysisk form. Så den massive varme var bestemt ikke noget at spøge med.

En oplevelse for livet

Når det så er sagt, så er La Marmotte et fantastisk cykelløb. De naturoplevelser du møder på din vej er ubeskrivelige. Fransk alpelandskab er virkelig i en klasse for sig. Derudover er kampen for at komme op over de forskellige bjergtinder også noget du vil huske i mange år frem.

fransk landskab
Et billede fra en træningstur et par dage før La Marmotte

Kom i mit livs bedste form

De seks måneders intensive træning satte selvfølgelig også sine spor. Jeg kom i mit livs bedste (cykel)form og følte mig vanvittigt godt tilpas. Det er utroligt, hvor langt formen kan rykke sig på bare seks måneder. Nu har jeg også en masse erfaring i forhold til at lave træningsprogrammer som får min krop til at peake på det helt rigtige tidspunkt.

Er blevet meget klogere på mig selv

Ved at deltage i et så barsk og hårdt løb som La Marmotte er jeg blevet meget klogere på mig selv – både fysisk og psykisk. Jeg ved nu, hvordan jeg kan træne min krop op til at præstere under så hårde forhold.

Derudover har jeg også fundet ud af, at du med viljestyrke kan komme rigtig langt. Du kan meget mere end du tror så længe, at du har psyken med dig.

Træning op til La Marmotte

Jeg havde besluttet mig for, at jeg ville starte den seriøse og skemalagte træning fra d. 1. januar 2015. Ved at gøre dette havde jeg et halvt år til at komme i mit livs form – hvilket viste sig at være en rigtig fin beslutning.

Inden den skemalagte træning brugte jeg alligevel nogle timer om ugen på at spinne, styrketræne og spille lidt indendørsfodbold. Derudover har jeg også cyklet sådan lidt on/off de foregående år. Så jeg startede ikke helt fra scratch.

Herunder kan du se, hvordan jeg trænede op til cykelløbet. Hvis du har spørgsmål til mit træningsprogram, så er du velkommen til at bruge kommentarfeltet nederst på siden.

Spinning

I januar og februar brugte jeg en del timer i spinningslokalet. I januar kørte jeg ca. 2-3 gange ugentligt efterfulgt af 45 minutters styrketræning, hvor primære fokus var på ben og core.

I februar intensiverede jeg træningen og spinnede nu 3-4 gange om ugen, hvor flere af timerne var ”dobbelttimer”. Derudover kørte jeg også mine egne tunge intervaller i stedet for at følge instruktøren. Der blev skruet lidt ned for styrketræningen af benene, men jeg fastholdt mit fokus på coretræningen.

Når du skal cykle i bjerge, så får du meget mere ud af at køre dine egne intervaller med masser af belastning, når du spinner. Jo mere du kan simulere bjergkørsel på din spinningscykel, jo bedre. Derfor: NED med kadencen og OP med belastningen.

glandon
I Danmark har vi ingen rigtige bjerge. Derfor bliver du nødt til at simulere “bjergkørsel”, når du træner for at cykle i bjerge.

Silkeborg – Barcelona tur/retur (4200 km på landevejen)

Inden jeg stillede til start til La Marmotte d. 4. juli 2015 havde jeg cyklet 4200 km på landevejen – eller hvad der svarer til en tur fra Silkeborg til Barcelona og så hjem igen.

Til et løb som La Marmotte er det vigtigt at have nogle kilometer i benene, da der trods alt skal cykles 175 km og bestiges mere end 5000 højdemeter. Jeg byggede min landevejstræning progressivt op. Det vil sige, at jeg måned for måned øgede kilometerantallet. 14 dage før løbet trappede jeg træningsmængden ned med henblik på at få restitueret min krop.

En træningsuge bestod typisk af to dage (aldrig i træk) med intervaltræning, en lang tur lørdag eller søndag (udholdenhed) og en dag, hvor jeg bare rullede benene igennem uden belastning (restituering). Derudover deltog jeg også i flere motionsløb, da det er et godt og ikke mindst sjovt afbræk i træningen.

Denne metode fungerede upåklageligt for mig. Formen blev bedre måned for måned – og jeg formåede samtidig at peake til La Marmotte, hvilket jo har været formålet helt fra starten af.

Udstræk/fleksibilitet

Noget som jeg virkelig vil anbefale til andre som skal køre hårde cykelløb, det er udstrækningsøvelser og fleksibilitetstræning. Dette er noget mange undervurderer, men gevinsten er kæmpe stor.

La Marmotte er et løb, hvor du som førstegangsdeltager skal regne med at bruge mellem 9 og 13 timer på at gennemføre. Dette stiller nogle helt vanvittige krav til din krop, da den skal klare at sidde på en cykel i så mange timer. En smidig krop har meget nemmere ved denne belastning. DERFOR er udstrækningsøvelser og fleksibilitetstræning så vigtigt.

Godt råd: Få udført et bikefit inden du for alvor intensivere din træning. Det er alle pengene værd!

Udover at det øger komforten når du sidder på cyklen, så udnytter du også dine kræfter meget bedre. Fleksible og smidige muskler kan generere flere watt ud i pedalerne – og det er især fordelagtigt, når du sidder og kæmper med det absolut sidste du har op ad Alpe d’Huez.

Styrketræning med fokus på core muskulaturen

I løbet af de seks måneder brugte jeg også meget tid på at styrketræne min core muskulatur. Jo stærkere core du har, jo nemmere har du alt andet lige ved at sidde på cyklen i længere tid og blive ved med at genere energi.

Træningsøvelser som ”planken”, ab roller og lignende er virkelig guld værd, hvis du gerne vil styrke din core. Derfor vil jeg anbefale dig at bruge en time om ugen på at styrke din core. Alternativt kan du lave planken og lignende øvelser efter hver cykeltur.

Ikke at forglemme: Kosten betyder alt!

At træne op til et løb som La Marmotte kræver sindssygt meget energi. Derfor er kosten uden tvivl noget du bør have in mente, når du starter din træning. Som cykelrytter forbrænder du ualmindeligt mange kalorier – og disse kalorier skal du altså have indenbords igen med henblik på at holde formen.

Personligt læste jeg en masse blogs, besøgte et par fora og købte bogen The Grand Tour Cookbook med henblik på at blive klogere på, hvordan jeg kunne optimere min kost, så jeg fik tilstrækkeligt med energi.

Alt det praktiske

Herunder kan du læse lidt om, hvordan jeg greb det praktiske an. Det kan godt være lidt uoverskueligt at planlægge sådan en tur, hvis ikke du ved, hvor du skal starte.

Jeg rejste med PP CyclingTours – Et fantastisk cykelrejseselskab

Hvis du overvejer at deltage i La Marmotte, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til PP CyclingTours. Et dansk cykelrejseselskab – som de selv siger – med personlighed – og det skal jeg love for, at de har!

PP CyclingTours er virkelig eksperter, når det kommer til cykelrejser. Derudover er deres medrejsende guides også utroligt gode sparringspartnere i forhold til, hvordan du skal et løb som La Marmotte an.

PP CyclingTours stod for alt, hvad der hed: Bestilling af startnummer, cykeltransport, overnatning og ikke mindst forplejning under løbet. Det eneste jeg skulle sørge for var at komme fra Danmark til Frankrig og hjem igen.

Overnattede i seks nætter for foden af Alpe d’Huez

Jeg og mine to medrejsende kammerater overnattede i en lille hytte på en campingplads, der decideret ligger for foden af Alpe d’Huez. Denne campingplads var ganske fin i forhold til vores behov for overnatning og ophold. Derudover ligger den også perfekt i forhold til, hvis du gerne vil ud at træne på nogle af de mest berømte bjerge.

Campingpladsen hedder i øvrigt Camping La Piscine og er placeret i byen Bourg d’Oisans.

Bonusinfo: Det tager ca. 2 timer at køre fra Geneve lufthavn til Bourg d’Oisans.

Hvad koster det at deltage i La Marmotte?

Hvis du bestiller via PP Cycling Tours, så kan du få startnummer, overnatning, cykeltransport og forplejning under løbet for mellem 2.000 og 3.000 kr. Dertil skal du så betale for transporten af dig selv.

Har du spørgsmål? Så brug kommentarfeltet!
Har du spørgsmål? Så brug kommentarfeltet!

Derudover er cykling også en sport som er forholdsvis dyr at dyrke, da der er mange sliddele og ting du kan opgradere. Så du skal også forvente at bruge et par tusinde kroner som minimum på udstyr, tøj, energiprodukter og lignende.

Hvis du har cykel, cykeltøj og udstyr i forvejen, så forvent en samlet udgift på ca. 10.000 kr. ved at deltage i La Marmotte.

Vil jeg gøre det igen?

Det kan du fanme tro!

Hvis du har kommentarer eller spørgsmål til min deltagelse i La Marmotte, så er du meget velkommen til at bruge kommentarfeltet herunder. Jeg ser frem til at høre fra dig!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *