Jeg deltog i SearchLove London 2019. Og det var fedt! Faktisk så fedt, at jeg har samlet 5 af de bedste takeaways fra SEO-konferencen.
Mit håb er, at de 5 takeaways kan give dig lidt inspiration i dit eget arbejde med SEO.
PS. Nederst på siden har jeg listet alle oplægholdernes slides fra konferencen. Flere af dem indeholder links til fede tools, spændende case studies m.m.
Hvad er SearchLove?
SearchLove er en af de største, rendyrkede SEO-konferencer. Den afholdes en gang om året i London, Boston og San Diego. Konferencen er arrangeret og startet af Distilled: Et London-baseret digital marketing bureau.
London-udgaven (som jeg deltog i) foregår over to dage fra 09.00 til 16.30-17.00. Efter dagens program er der ”industry drinks” på barer i nærheden, hvor du kan netværke med oplægsholdere og deltagere over en pint.
SearchLove bliver af flere betegnet som dén bedste SEO-konference. Den udmelding kan jeg kun støtte op om. Kvaliteten er virkelig høj. Med en billetpris på ca. 10.000 kr. forpligter det også. Heldigvis har det været pengene værd de to gange jeg har deltaget.
Klar anbefaling af SEO-konferencen herfra.
Læs mere her: https://www.distilled.net/events/searchlove-london/
Her kommer de 5 takeaways jeg fandt mest værdi ved til SearchLove London 2019. I vilkårlig rækkefølge i øvrigt.
1) Læs Googles Quality Raters Guidelines (E-A-T)
Oplægsholderen Marie Haynes er kendt for sit arbejde med E-A-T (Expertise, Authority og Trust). Det var – ikke overraskende – også det emne, hun skulle snakke om på SEO konferencen.
Hun kom med et meget simpelt tip: Læs Googles Quality Raters Guidelines.
Link til guidelines:
Marie Haynes fortalte:
”Det, som står angivet i Quality Raters Guidelines, er sandsynligvis noget Google ønsker at måle på og rangere websites på baggrund af i fremtiden – hvis ikke de allerede gør det”.
Pointen er, at du som minimum skal arbejde med E-A-T inden for din branche/niche. Gør du det, vil du alt andet lige have en fordel ift. de konkurrenter af dine, der vælger ikke at gøre det.
Det store spørgsmål er så: Hvad er god E-A-T?
Også det gav Marie Haynes et svar på.
Jeg har endnu ikke selv tjekket, men i Googles Quality Raters Guidelines skulle der eftersigende være PDF-eksempler på websites, der klarer sig henholdsvis godt og dårligt ift. E-A-T.
Ved at tjekke disse eksempler kan du altså få en fornemmelse af, hvad du absolut IKKE skal gøre og hvad du som minimum BØR gøre. Ret smart!
2) Med en chatboks kan du finde ud af, hvorfor din URL ikke konverterer
Næste takeaway kommer fra Sarah Gurbach. Hendes takeaway tager udgangspunkt i spørgsmålet:
Hvorfor konverterer den her side med masser af trafik ikke?
Løsningen/svaret på spørgsmålet kan fås ved følgende:
- Find en velbesøgt side, der ikke konverterer optimalt.
- Indsæt en chatboks, så du kan kommunikere med de besøgende i real time.
- Stil kunden spørgsmål som for eksempel:
- Er der noget her på siden, der kunne være bedre? I så fald: Hvad?
- Hvad mangler du for at kunne komme videre?
- Hvad afholder dig fra at købe (produkt) her hos os?
- Efter noget tid vil du have tilpas meget kvalitativ data til at udforme en konkret handlingsplan.
- Handlingsplanen skal igangsættes, så du kan optimere din velbesøgte side mod bedre/flere konverteringer.
- Repeat
Spørger du mig, er det en smart og cost effective måde at lave CRO på. Især hvis du får stablet et solidt setup på benene med en fast proces.
Bonus:
Sarah Gurbach delte nogle gode spørgsmål til kundeinterviews. De spørgsmål kan ses på følgende link: https://docs.google.com/document/d/12H3_F5S1wf2dFP6oWqrie6CsRORbZTgGqVA1YjMlvtQ/edit
3) En større del af din organiske trafik vil blive attribueret som direkte trafik
Her er der ikke tale om et decideret tip, men mere noget du skal forholde dig til.
Will Critchlow kom med en klar udmelding:
I takt med, at det såkaldte ”cookie window” bliver kortere og kortere, vil det påvirke din attribution radikalt. Og det vil ske hurtigere end du tror.
En stor del af din organiske trafik vil med stor sandsynlighed blive attribueret som direkte trafik. Især hvis brugerne kommer fra en Safari- eller Firefox browser.
Dette vil alt andet lige gøre det sværere at drage fornuftige konklusioner på baggrund af din analytics data.
Terminologien er meget forvirrende, men vigtig at forstå
Der er store ændringer på vej ift., hvordan de store browsere håndterer cookies. Hele terminologien kan være meget forvirrende, men ekstremt vigtigt at forstå, påpeger Will Critchlow.
For mit eget vedkommende synes jeg, at det er spændende at se, hvor hele cookiehåndteringen ender henne. Både lovmæssigt, men også hvordan den enkelte forretning håndterer attribueringen.
4) Boost dine rankings ved at forbedre dit indholds nøjagtighed
Langt de fleste SEO’er har hørt navnet Rand Fishkin før. Han er lidt af en kendis inden for SEO-verdenen.
Derfor glædede jeg mig også ekstra meget til at høre netop ham.
State of Search 2019
Fra et helikopterperspektiv fortalte han om, hvordan search og i særdeleshed Google ser ud i dag og kommer til at se ud i fremtiden. Et godt oplæg, der fik tilhørerne til at tænke mere strategisk ift. search.
Hvor nøjagtigt er dit indhold?
Noget jeg hæftede mig mest ved fra Rand Fishkins oplæg var følgende:
”Improving content accuracy can help to boost rankings and help to establish you as the authority”.
Rand Fishkin ser “Content Accuracy” som et større ranking signal end “Keyword Matching”
Der kan være mange topplaceringer at hente ved at have det mest nøjagtige og opdaterede indhold. Når du tænker over det, er det ikke raketvidenskab. Selvfølgelig vil Google tillægge indhold værdi, der er opdateret og faktuelt korrekt.
Det er også en af grundene til, du i mange tilfælde kan se en forøgelse af trafik, når du opdaterer gammelt indhold med ny og mere retvisende information. Det er i hvert fald min personlige erfaring.
5) Lokale nofollow links med en lav DR er gode (lokal SEO)
Det er, hvad Greg Gifford siger om linkbuilding i forbindelse med lokal SEO.
Når du laver linkbuilding for den lokale tømrer, behøver du ikke længere at koncentrere dig om at skaffe follow links med høj DR.
Du kan ”nøjes” med nofollow links med en lav DR, SÅ LÆNGE de er relevante ift. den geografiske placering.
Det vil sige, at en tømrer fra Frederikshavn vil have godt af at få links fra for eksempel fodboldklubber i selvsamme by.
Det er en interessant finding, da det alt andet lige vil gøre lokal linkbuilding nemmere og billigere.
Jeg bliver i øvrigt nødt til at nævne, hvor fedt et oplæg Greg Gifford holdt. Manden er kæmpe movie fan. Så hele oplægget var bygget op omkring berømte filmscener, der på en underholdende måde underbyggede de budskaber og pointer han præsenterede. Super fedt!
Slides fra oplægsholderne
Se slideshows
Marie Haynes
Sarah Gurbach
Greg Gifford
Luke Carthy
Andi Jarvis
Heather Physioc
Robin Lord
Jes Scholz
Rand Fishkin
Emily Potter
Jill Quick
Rory Truesdale
Miracle Inameti-Archibong
Faisal Anderson
Dr. Pete Myers
Lindsay Wassell
Stacey Macnaught
Will Critchlow
Vil du have flere SEO tips?
Hungrer du efter flere SEO tips?
Don’t worry.
Tjek #searchlove på Twitter
På Twitter har oplægsholdere og deltagere delt en masse tweets fra konferencen.
Hvis du tjekker hashtagget #searchlove, vil du finde insights, der måske vil være til gavn for lige præcis dig. Der bliver bl.a. tweetet om et tool ved navn Jupyter, der giver Excel røvfuld på stort set alle parametre.
Connect på LinkedIn
Det hænder, jeg af og til deler et tip eller to på LinkedIn. Så connect hvis du har lyst.